Profil zaufany epuap – co to jest i jak założyć?
Jak wiadomo, świat wciąż idzie do przodu, a razem z nim rozwija się technologia. W związku z powyższym nikogo nie zdziwi fakt, że większość spraw załatwia się obecnie za pośrednictwem stron internetowych. Jak się okazało zjawisko to dotarło nawet do sektora administracji publicznej i w ten oto sposób powstał tak zwany profil zaufany, który nosi nazwę ePuap.
Osobom, które nie wiedzą co to epuap wyjaśniamy, że jest to bezpłatne narzędzie, za pośrednictwem którego w łatwy i szybki sposób możemy załatwić sprawy urzędowe. Profil zaufany epuap daje możliwość uniknięcia kolejek w urzędzie, ponieważ używać go możemy w najbardziej dogodnym dla nas miejscu, nawet w zaciszu własnego domu. Każda korespondencja, którą będziemy wysyłać za pośrednictwem epuap’u, a także również w ten sam sposób ją odbierać wymaga od nas złożenia podpisu zaufanego, celem potwierdzenia naszej tożsamości w Internecie.
Jak założyć profil zaufany epuap?
Tak naprawdę mamy na założenie epuap mamy dwie możliwości. Pierwszą jest opcja przez Internet, a drugą wizyta w punkcie potwierdzającym. To od nas tak naprawdę zależy, która z wyżej wspomnianych metod będzie dla nas najbardziej dogodna oraz od tego, czy spełniamy określone warunki, aby móc skorzystać z opcji rejestracji przez Internet.
Aby mieć możliwość założenia konta ePUAP przez Internet, koniecznym jest dysponowanie kontem w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który dysponuje zgodą na potwierdzenie profilu zaufanego. Drugą możliwością, jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeżeli nie jesteśmy w posiadaniu żadnej z wyżej wymienionych opcji, wówczas jedynym rozwiązaniem w naszym wypadku będzie wizyta w punkcie potwierdzającym.
W przypadku tego ostatniego, wniosek o założenie epuap wysyłany jest drogą elektroniczną, jednak aby dopełnić formalności koniecznym jest wybranie się do punktu celem osobistego potwierdzenia swojej tożsamości. Na tej podstawie następuje założenie konta, a także otrzymanie dostępu do korzystania z niego oraz składania podpisów.